Selasa, 29 Oktober 2013

Habbatussauda (Biji Jintan Htam)

Selama lebih 2000 tahun jintan hitam, tanaman daripada keluarga Ranunculaceae (buttercup), secara tradisional digunakan oleh pelbagai masyarakat di seluruh dunia. Ia digunakan sebagai ubat semulajadi bagi mengatasi pelbagai penyakit dan meningkatkan daya tahan tubuh.

Golongan Mesir kuno menggunakan biji jintan hitam dan menyebutnya sbagai ubat mujarab iaitu ubat untuk pelbagai masalah dan penyakit. Bahkan, Raja Tutankhamun memiliki sebotol minyak ini di dalam kuburnya. Semua benda yang ditemui dalam makam raja-raja adalah berharga untuk mereka ataupun memiliki kepentingan yang bererti. Bangsa Rom juga begitu kenal dengan benih ini dan menyebutnya sebagai ketumbar Yunani. Biji jintan hitam banyak digunakan sebagai makanan tambahan. Pada abad pertama, Dioscoredes, seorang doktor Yunani merekodkan data tentang penggunaan biji jintan hitam bagi mengubati sakit kepala, hidung, sakit gigi dan masalah cacing.

Biji jintan hitam juga disebutkan dalam Al-Kitab iaitu dalam Islah 28:25-27 sebagai fitches. Ini memberikan bukti lebih lanjut tentang kepentingan ramuan ini ketika bahan kimia yang merosakkan tubuh yang kebanyakan orang ketika ini mengambilnya sebagai gula-gula tidak tersedia. DI barat, Ibnu SIna dikenali sebagai Avicenna. Beliau menulis risalah perubatan besar iaitu The Canon of Medicine dan menyatakan biji jintan hitam merangsang tenaga untuk tubuh dan membantu memulihkan masalah keletihan.

Menurut kajian sejak tahun 1959, lebih daripada 200 kajian dilakukan di universiti-universiti antarabangsa dan pelbagai artikel diterbitkan menerusi pelbagai jurnal menunjukkan hasil yang luar biasa terhadap penggunaan secara tradisional biji jintan hitam ini. Ia mengandungi lebih daripada 100 zat penting yang terdiri daripada 21% protein, 38% karbohidrat, dan 35% lemak dan minyak tanaman. Bahan-bahan aktif seperti Nigellone, Thymoquinone dan Fixed Oil juga mengandungi khasiat penting dalam membekalkan vitamin B3 dan C.

Biji jintan hitam adalah herba yang baik dan bayak manfaat terutamanya bagi mempertahankan sistem pertahanan yang kuat da sihat. Ia berguna bagi mereka yang menderita penyakit asma dan masalah pernafasan, masalah ginjal atau hati, pencernaan dan masalah perut, radang sendi, masalah peredaran darah, alergi, demam, dan jerawat. Ia juga tidak memiliki kesan sampingan dan memiliki sejarah penggunaan selama beberapa ribu tahun. Cara pengunaan biji jintan hitam biasanya dalam keadaan kapsul atau cecair (minyak jintan hitam) juga dalam bentuk wap.



Jerry D Gray Rasulullah Is My Doctor (2013)

Tiada ulasan: