Khamis, 31 Oktober 2013

Harapan Terakhir Hanya Kepada Allah

Sekiranya diberikan kesempatan untuk berada hampir dengan Allah SWT sudah tentu setiap manusia ingin menegjar peluang tersebut. Justeru solat yang difardukan kepada kita adalah anugerah terbesar Allah kerana hanya dalam solat seorang hamba dapat berada paling dekat dengan penciptaNya. Menyedari betapa berharganya anugerah ini, solat tidak hanya wajib dilakukan ketika senang dan aman tetapi ia tetap wajib walaupun ketika peperangan dan kacau bilau.
Menarik untuk difikirkan mengapa musafir boleh mendapat keringanan menghimpunkan solatnya dalam waktu lain sedangkan orang atau tentera yang berada dalam keadaan huru hara peperangan tidak mendapat keringanan tersebut. Secara logiknya, sudah tentu askar yang berperang lebih perlu mendapat keringanan menangguhkan atau mendahulukan solatnya dalam waktu solat lain. Dalam kegawatan seperti ini, bukan hanya solat yang dilakukan tidak khusyuk tetapi nyawa juga mungkin melayang. Tetapi sekiranya difikirkan kembali, seorang hamba yang berada ditengah-tengah muntahan peluru raifal, rejaman roket-roket dan letupan bom, sudah tentu pada saat tersebut dia paling mengharapkan bantuan dan perlindungan.

Sesiapa sahaja yang berada dalam situasi telur di hujung tanduk seperti ini akan meletakkan seluruh harapannya pada satu kuasa tertinggi untuk melindungi dan membantunya. Dalam keadaan genting, keperluan seorang hamba terhadap Allah Yang Maha Tinggi berada pada tahap maksimum. Ketika inilah solat sangat penting kerana ia adalah medim untuk seorang hamba mendekati Tuhannya bagi meminta pertolongan. Justeru solat yang dilakukan ketika ini sudah tentu lebih khusyuk daripada yang dilakukan dalam keadaan aman.

Selain itu, solat juga menjadi peranan besar sebagai azmat untuk memotivasikan pejuang-pejuang ini agar istiqamah dengan perjuangan mereka. Walaupun solat dalam peperangan tidak boleh dihimunkan dengan solat lain tetapi Allah Yang Maha Pengasih memberikan keringanan untuk mereka mengerjakan solat dengan syarat-syarat berbeza dengan solat biasa. Ini adalah gambaran toleransi Allah kepada hamba-hamabaNya.

Solat yang diperkatakan adalah Solat Khauf yang dilakukan dalam keadaan berperang dengan musuh atau dalam keadaan ketakutan akibat peperangan atau bencana alam dan malapetaka lain.



Rohidzir Rais, Fuad Ismail & Mohd Wahid Abd Hanif Ensiklopedia Solat: Kombinasi Fakta Hukum & Sains (2011)

Tiada ulasan: